Jeg kan slet ik’ se det kløgtige i timeregistrering.

Jeg er bekymret for, at vores kultur er ude på et sidespor… Over alt hvor jeg kigger hen, påkræves det af medarbejderstaben, at de skal knokle hurtigere… Vi alle kæmper for at nå nøjagtig det samme, men på virkelig meget mindre tid… Med det formål at håndhæve denne effektivisering har man på snart alle arbejds-pladser været tiltrukket af tidsregistrering, timeregistrering, fraværsregistrering, & et stempelur for at have mulighed for at ”kontrollere” de ansatte yder som de skal. Jeg synes, at effektivitets-iveren trækker dårlige ting med sig… Det er stort set hver uge, at man læser i avisen, at menige både offentlig og privat ansatte føler en indre stress pga., at de omsiggribende krav til den enkelte medarbejder har ændret sig. Stress er en af vor tids største sygdomme, og jeg er ik i tvivl om, at sygdommen stress kan spores tilbage til tidsregistrering, timeregistrering, fraværsregistrering, samt et såkaldt stempelur.

Det er slet ik løgn, hvis jeg proklamerer, at jeg er bekymret for følgerne af de ekstremt høje krav til de ansatte. Det kan jo virkelig ik komme på tale, at hele samfund skal blive ramt af stress. Vi er adskillige, som grundlæggende tænker, at det er ret så eventyrligt, at der nu er rigtig meget fokus på arbejdstrivsel- og glæde på mange arbejdspladser. Men kontinuerligt med et sådant fokus, ses ligeledes en fokusering på effektiviserings-mekanismer… Det ses ekstremt tydeligt i den konstante kontrollering foretaget af al den tidsregistrering, timeregistrering & fraværsregistrering… Yderligere er der samtidig den skrækindjagende lyd fra et virkelig gammeldags stempelur, som bestemt ikke bidrager til et herligt arbejds-miljø. Jeg har selv været beskæftiget i et firma, hvor vi til hundrede personalemøder blev konfronteret med resultatet af den tidsregistrering, timeregistrering, samt fraværsregistrering, som var blevet opfanget omk. vores arbejdsdag. Det var ikke rart, & mange beskrev det som decideret ”overvågning”… Så en gode råd til alle arbejdsgivere lyder; fokuser på glade arbejdre, frem for optimering. Det er jeg overbevist om i sidste ende vil forbedre det endelige regnskab. For glade arbejdere betyder hårdtarbejdende medarbejdere…

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.